Madpakke og kontrol af spisning

13. august 2013

Alder:
2 år, 11 mdr.

Madpakke og kontrol af spisning

Hej Helen,

Vores datter på snart 3 har som de fleste andre børn altid været mere begejstret for pålæg end for brød og mere begejstret for grøntsager end for pasta og kartofler - kød spiser hun ikke så meget af. Hun trives og vokser det hun skal.

Vi har altid prøvet at sørge for at hun fik noget rugbrød til frokost og noget ris/pasta/kartoffel til aften ved at sige at hun skal have spist en vis mængde af det der mætter før hun får noget af det andet og så give i små portioner så det ikke bliver for meget på en gang der skal "tvangsspises" (obs - hun kan altid bare sige hun ikke vil have mere - så må hun så bare undvære flere grøntsager også indtil hun har fået hvad vi vurderer er nok).

Nu er hun lige startet i en børnehave hvor de skal have mad med og jeg kan forestille mig at hun kommer til især at spise pålægget, da der ikke er samme control af det som hos dagplejeren hvor de også skulle spise brød før de fik frugt og grønt.

Nu har jeg så været ...

Annonce

... til et foredrag hvor der blev sagt at børn selv styrer hvad de har brug for og at man egentlig bare skulle blande sig uden om. Det vil jeg gerne høre din mening om?

Ifht. madpakke tænker jeg at jeg vil prøve at give hende pålægget for sig og så måske finde nogle lækre grove boller med smør at give hende med - det er vel ikke værre end at hun spiser sig mæt om aftenen hvis hun har fået for lidt.

Men hvis vi også skulle blande os uden om til aften tror jeg bare hun ville spise ærter og agurk og gulerod e.l. Og mon ikke hun så ville blive sulten ud på natten så vi skulle til at lave en mad? Eller?

Generelt synes jeg ikke hun er kræsen - hun er f.eks. vild med syltede hvidløg, oliven og feta. Tidligere har pasta også været et stort hit. Og et par gange har de helt Nye kartofler varet et hit. Men mange gange er det det grønne der trækker hvilket jo er skønt ikke at skulle kæmpe med, men jeg synes jo ikke det kan mætte det store.

Vil gerne høre din mening.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder