Brev:
Madpakke og kontrol af spisning
13. august 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Madpakke og kontrol af spisning
Hej Helen,
Vores datter på snart 3 har som de fleste andre børn altid været mere begejstret for pålæg end for brød og mere begejstret for grøntsager end for pasta og kartofler - kød spiser hun ikke så meget af. Hun trives og vokser det hun skal.
Vi har altid prøvet at sørge for at hun fik noget rugbrød til frokost og noget ris/pasta/kartoffel til aften ved at sige at hun skal have spist en vis mængde af det der mætter før hun får noget af det andet og så give i små portioner så det ikke bliver for meget på en gang der skal "tvangsspises" (obs - hun kan altid bare sige hun ikke vil have mere - så må hun så bare undvære flere grøntsager også indtil hun har fået hvad vi vurderer er nok).
Nu er hun lige startet i en børnehave hvor de skal have mad med og jeg kan forestille mig at hun kommer til især at spise pålægget, da der ikke er samme control af det som hos dagplejeren hvor de også skulle spise brød før de fik frugt og grønt.
Nu har jeg så været til et foredrag hvor der blev sagt at børn selv styrer hvad de har brug for og at man egentlig bare skulle blande sig uden om. Det vil jeg gerne høre din mening om?
Ifht. madpakke tænker jeg at jeg vil prøve at give hende pålægget for sig og så måske finde nogle lækre grove boller med smør at give hende med - det er vel ikke værre end at hun spiser sig mæt om aftenen hvis hun har fået for lidt.
Men hvis vi også skulle blande os uden om til aften tror jeg bare hun ville spise ærter og agurk og gulerod e.l. Og mon ikke hun så ville blive sulten ud på natten så vi skulle til at lave en mad? Eller?
Generelt synes jeg ikke hun er kræsen - hun er f.eks. vild med syltede hvidløg, oliven og feta. Tidligere har pasta også været et stort hit. Og et par gange har de helt Nye kartofler varet et hit. Men mange gange er det det grønne der trækker hvilket jo er skønt ikke at skulle kæmpe med, men jeg synes jo ikke det kan mætte det store.
Vil gerne høre din mening.